torsdag 9 april 2015

nu kör vi ;grönsakskorgar

GRÖNSAKSKORGAR
min ide' om grönsakskorgar har funnits med sen starten för 10år sedan .
Nu vill jag pröva i liten skala och ca 10 st har anmält intresse i år.
så här ser första infobrevet ut;

Priser och storlek

En liten låda för en familj om 2-3pers  för 700kr/mån
En stor låda för en familj om 4-5pers  1000kr/mån

Jag tänker mig start vecka 22 och t om v 35
I den  lilla lådan skulle det  finnas 6-8 olika grönsaker per gång,
i den stora 8-12st.Alltid i säsong och enbart ur mina odlingar.
Exempel på grönsaker i säsong;
v 22-24 -spenat,rucola,knippelök,sallad,rädiser,sockerärter, spetskål, kryddbukett
v 25-28 samma plus squash,ny potatis,fänkål, tomater,morot i knippe
v 29-35 samma plus gurka, rödbeta i knippe,mangold,broccoli, paprika,chili, bönor
Förutöver de 6-12 olika grönsaker kan man veckovis alltid beställa mer av tex sallat,lök och tomater (från ca v 29)....och färskplockade bär;hallon, vinbär,krusbär,blåbär.
Ide'n med abonemanget finns i många olika former i olika länder.CSA är ett välkännt begrepp i USA sen slutet på 80talet. Grönsakskorgar/lådor kan man prenumerera på nuförtiden nästan var som helst i stora delar av Sverige, men det unika hos mig är att allt kommer härifrån!!! och allt är ALLTID FÄRSKPLOCKAT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar